lunes, 23 de agosto de 2010

Dinamarca. geografía, demografía i història.


Bona nit! No cregueu que vos anàveu a escapar d'una classe magistral sobre geografia, demografia, economia i història de Dinamarca...

Primer de tot cal dir que Dinamarca es divideix en una península anomenada Jutlandia, 300 Km d'extensió amb una única frontera amb Alemanya.. La ciutat més important es Aarhus però també hi han altres conegudes com Aalborg. Seguint cap a l'Est trobem la segon regió anomenada Fionia. Aquesta illa connecta Jutlandia mitjançant un pont i també Selandia. La ciutat més important es Odense. Creuant el pont arribem a l'ïlla més oriental del país anomenada, Selandia. En ella es troba Copenhague. Hi ha un altra regió anomenada Bornholm
Jo em vull centrar més en aquesta illa ja que es la que e conegut, sobretot la zona Est.

Selandia té una extensió de 7031 Km2 i rep el seu nom degut al gran nombre de foques (sael) que s'apropen fins a les seves costes. Es troba connectada amb Fionia per un pont i amb Suècia per un altre, el pont Oresund. No es una illa molt abrupta, es quasi tota plana i sols predominen xicotets dolmes.
La illa està dividida en dos regions, Hovedstaden i la també anomenada Selandia.

Hovedstaden, amb capital Copenhague (1,636,749 habitants), està dividida en 29 municipis. Encara que cal dir que aquestos municipis alberguen en les seues àrees a multitud de xicotetes aldees. Jo estic vivint al municipi de Lyngby-Taarbaek.
Selandia, amb capital en Soro, està dividida en 17 municipis i la ciutat més important es Roskilde. (240,000 habitants).

Al nord de la regió de Hovedstaden es troba Helsingor (67,882 habitants). Aquesta podríem dir que fou la ciutat de l'antiguitat més important. I deu aquesta importància al fet de trobar-se just a l'entrada del mar Bàltic de manera que podia controlar l'entrada e eixida de vaixells.
La ciutat fou fundada el 1420 per el rei Eric de Pomerania. Ell fou qui establí el pagament per vaixell i creà el castell de Krogen que més tard amb les successives expansions es denominaria Krongborg.

La primera gran reforma del castell vingué de mans del rei Frederick II que el convertí en un castell renaixentista. Durant el seu regnat el pagament de duana passà de ser per vaixell a ser per carrega de manera que l'increment de beneficis fou notable.
Al 1629 fou quasi completament destruït degut a un incendi on sols es salvà part de la capella reial.
En anys posteriors fou convertit en presó on els condemnats tenien que treballar en les fortificacions si eren condemnats per delits menors (els anomenaven honests) o si eren condemnats per delits de sang (deshonests) tenien com a feina el treball físic a la part de dintre del castell i a les foses.
Durant segles es van pagar aquesta duana fins que va arribar un moment en que un vaixell americà en que es va oposar i ahi acabà el cobro de impostos per passar per el estret del mar Bàltic.

capella reial:









Eric de Pomerania:









detall de la capella:









condicions en les que vivien els presoners:









Krongborg castle i part del foso:









Açó sols és la primera part...falta parlar de l'economía.

P.D. Cal donar les gràcies a la guapíssima fotogràfa que a fet la majoria de les fotos! Besets Lara!!

1 comentario:

  1. en eixes vistes tant maravilloses i la bona companyia que tenia era complicat reprimir les ganes d'immortalisar el moment !!! Besets tb per a tu bonico
    Lara

    ResponderEliminar